woensdag 4 april 2007

Verkoop onmogelijkheden

Inmiddels is het mij wel duidelijk dat verkoop absoluut onmogelijk is. Tenzij je natuurlijk een koper treft die geen verstand heeft. Ik denk dat die kans 1 op de miljoen is. Neemt niet weg dat er dan nog steeds een substantiele schade is ontstaan door die plannen.

Even ter illustratie een gesprek tussen een potentiele koper en mijzelf.
Koper: Ik vind deze plek fantastisch. Is er al duidelijkheid over de plannen?
Ik: Nee.
Koper: Ik dacht dat de sloop plannen van de baan waren.
Ik: Eerst wel ja, na de verkiezingen was er een flinke opluchting, nu is er weer onduidelijkheid van waar we aan toe zijn.
Koper: Als ik koop heb ik dan recht op een van de nieuw te bouwen woningen?
Ik: Nee. Alleen mensen die hier woonden voor 1 januari 2005.
Koper: Als er gesloopt gaat worden krijg ik dan een vervangende woning?
Ik: Nee.
Koper: Als het zover is dan zal ik moeten verhuizen. Wordt dat dan vergoed?
Ik: Nee.
Koper: Zijn er dan geen regelingen die mij enige rechten geven op een woning.
Ik: Nee.
Koper: Als de gemeente aankopen gaan doen, wat is dan de procedure.
Ik: De waarde is vastgezet op 1 januari 2005 om speculatie te voorkomen. Die waarde is natuurlijk lager dan wat nu de marktwaarde zou zijn. Als u niet eens bent dan kunt u daar tegenin gaan maar na drie keer wordt je onteigent.
Koper: Mag ik vragen waarom u uw huis te koop zet met deze 'lijken in de kast'.
Ik: Tja, ik kan niet anders.
Koper: Als ik u was zou ik de gemeente maar eens aansprakelijk stellen.
Ik: Precies!

Dat was dan zo'n gesprek. Het eindigt altijd met hetzelfde. Geen verkoop en potientiele kopers die Zandvoort meteen een mafia dorp vinden. Gevoelsmatig zitten ze er niet ver naast.

Opgelopen schade door het niet kunnen verkopen is inmiddels de 110.000 euro (ontwaarding + kosten) overschreden. Elke maand extra is weer 1400 erbij. Gelukkig heb ik nu tijdelijk een huurder, dus loopt het niet zo hard meer op.
Ik reken voor mijzelf niet meer dan de inflatie. Dat zou toch het minimum moeten zijn wat je huis in waarde stijgt. Das goed voor ongeveer 60.000 euro.

Als ik nu een koper zou vinden die de huidige marktprijs zou betalen, dan is die schade er nog steeds!!!

Als 50% van je inkomen opgaat aan 'kosten' die maar voortduren, dan komt er op een gegeven moment een situatie dat je het niet meer kunt betalen. Als dat gebeurt dan is de schade helemaal niet meer te overzien. Denk dan aan inbeslagname door de bank, openbare verkoop die heel weinig zal opbrengen. Je blijft dan je leven lang aan een restschuld zitten. Zoals het er nu naar uitziet komt dat moment er zeker. De schade is dan zeker boven de 200.000 euro.

Dank aan de gemeente om het leven van een hardwerkende man (60+ uren per week) tot een hel te maken!

Geen opmerkingen: